Core killer!

Denne treningen heter “core killer”, og har fått dette navnet fordi treningen er så intens. Jeg liker å ta tiden når jeg gjør øvelsene, og kan dermed sammenligne med neste gang jeg tar samme økt. Det er totalt 8 øvelser og 30 repitisjoner i hver av dem, så det kan være greit å ikke ta ut alt på de første. Nøkkelen er å holde et jevnt tempo hele tiden og presse seg skikkelig mot slutten.

Lunge back and press up:
På denne øvelsen bruker jeg en medisinball på ca 4 kilo. Det er to håndtak på ballen, som gjør at det er mye lettere å løfte den. Når jeg tar et steg bakover, løfter jeg samtidig ballen over hodet, mens jeg passer på at ryggen er helt rett. For å klare dette må jeg jobbe mye med mage/rygg muskulatur.

Superman plank:
Her starter jeg i en plankeposisjon med hendene rett under skuldrene og kroppen i en strak startposisjon. Deretter løfter jeg motsatt arm og bein.

Sumo squats:
Her tar jeg medisinballen og legger den bak på nakken min. Det skal være ca 1m mellom tærne. Deretter presser jeg hofta bakover og tenker på å holde en rett rygg når jeg tar knebøy. For å få ordentlig utbytte av øvelsen bruker jeg å stramme magemusklene også.

Reptile plank:
Hver gang jeg treffer albuen med kneet telles det som en repetisjon. Jeg starter i en plankeposisjon og løfter kneet mot albuen.

Jump Lunge:
Hvert hopp telles som en repetisjon. Jeg starter i en ”ski” posisjon og bytter fot når jeg hopper. For meg er det også viktig å holde magemusklene stramme, brystet opp og ryggen strak.

Santana plank:
Hver gang jeg roterer kroppen og løfter arma opp telles det som en repetisjon. Etter det går jeg tilbake til en plankeposisjon og roterer kroppen min i en sideplanke og løfter arma opp.

One jump forward two steps back:
Det er denne øvelsen som er hardest av alle! Startposisjonen er med knærne litt bøyd og beina ca en skulderbredde fra hverandre. Fra denne posisjonen hopper jeg et langt hopp framover og to mindre hopp tilbake. Disse tre hoppene telles som en repetisjon.

Mini Squats
Denne øvelsen tar jeg for å virkelig få ut alt på slutten. Jeg setter medisinballen på nakken og starter i en knebøyposisjon med beina spredt. Knærne og tærne skal peke mest mulig fremover. Denne posisjonen holder jeg, og jeg går bare 20cm opp og ned.

Kommenter hvis du likte treningen 🙂

2 thoughts on “Core killer!

Legg igjen en kommentar

