Muscle up!

(se lengre ned for video)
Med litt teknikk og dedikasjon er det mulig for alle å klare en muscle up. Det kan være et greit utgangspunkt å klare 7-8 pullups før man begynner å øve på teknikk og eksplosivitet.

For å trene seg opp til å klare muscle up, bør du øve på å ta eksplosive pullups. Her skal du konsentrere deg om å dra deg fortest mulig opp, slik at man skaper stor kraft på kort tid. Prøv å ta 5 eksplosive pullups 2-3 ganger i uka.

Når du føler du mestrer dette, kan du gå over til eksplosive pullups med vekter. Her kan du knyte et tau fast til et belte du fester rundt livet. På enden av tauet knyter du fast manualer eller vektskiver som veier ca 2-4 kilo. Her er 3-4 repitisjoner nokk. Dette kan du også gjøre 2-3 ganger i uka.

Etter dette er det ett steg igjen. Det er overgangen fra pullup til du skal trekke deg over stangen og presse armene og skuldre nedover slik at du havner på oversiden. En måte du kan øve på dette, er å hoppe slik at du kommer litt høyere enn du bruker på pullups, og press armene nedover mot stanga slik at du kommer på oversiden. I starten er det veldig vanlig å bare få den ene albuen over. Dette er forsatt en muscle up, men vær klar over at dette er en stor belastning på skuldrene. Derfor er det viktig å varme opp armene og overkroppen godt før du prøver. En god oppvarming før du prøver en muscle up, kan være å hoppe tau, jogge, svømme eller en ballsport der du bruker armer (basket, volleyball, håndball)

Lykke til! 🙂

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s