Hjemmelaget skranke

I helgen var jeg i Tyskland på besøk hos besteforeldrene mine, hvor jeg snekret sammen en liten treningsskranke. Skranken er et veldig bra treningsapparat. For å beherske skranke må man være råsterk i overkroppen, men også ha god koordinasjon. I høst har jeg begynt å trene i turnhallen som basistrening, og blir stadig fascinert over basisstyrken og ferdighetene turnerne har. Målet mitt er å lære meg noen elementer i turn, og det er mye som skal falle på plass før jeg har et program klart. Da jeg besøkte besteforeldrene mine i helgen bygget jeg meg en 30cm høy skranke for å lære meg håndstående. De gangene jeg mister balansen synes jeg nemlig det er mer behagelig å falle fra 30cm enn fra 1,5m. Dessuten er det greit å ha litt treningsutstyr nede i Tyskland når jeg er på besøk. Neste element blir å lære seg kippbevegelsen, så får vi se om jeg klare å sette noe sammen etterhvert.

Skranken og svingstanga er de to turnapparatene som ligner mest på bevegelsene som gjøres i et stavsprang. Ved å trene i disse apparatene er tanken er at jeg skal få trent mye av de samme musklene, og bevegelsene jeg bruker når jeg hopper stav.

Odd


Legg igjen en kommentar

