Grunntrening Oktober

I sprint må muskulaturen utvikle en enorm eksplosiv kraft for å skape fremdrift på kortest mulig tid. Vi har mange forskjellige typer sprintere, de tekniske, de som løper på ren kraft og en kombinasjon av begge. Det er et selvfølge at du kommer lengst med den sistnevnte typen, men i følge mye forskning så er gener en viktig begrensende faktor. Når du tenker sprintere som løper på ren kraft, forbinner du det sikkert med å være enormt sterk i beina eller det såkalte spenstapparatet (ankel-, kne-, og hoftestrekkere), men styrke i beina henger mye sammen med andre muskelgrupper. Styrke i kjernemuskulatur er kanskje den viktigste forbindelsen til de mer spesifikke muskelgruppene. Ved å være sterk i de nedre magemusklene, vil det kunne løfte bekkenet i mer oppreist posisjon (bekkenet blir rotert bakover) slik at du vil kunne utnytte setemuskulaturen bedre. Hvis bekkenet er i framover rotert posisjon, så vil sammentrekningen av setemuskulaturen skje litt seinere enn når bekkenet er rotert bakover, som vil går utover den tekniske delen. En annen viktig sprintmuskel er hofteleddsbøyeren, som er med på kneløftet og framtrekket i et sprintløp. Denne muskelgruppen har sitt utspring fra nedre del av ryggraden (lumbal-delen) og den kan føre til ett drag på ryggen dersom ikke magemusklene ikke er sterk nok til holde igjen ryggen, men det har også mye å si om bevegeligheten til denne muskelgruppen. Kort forklart så er en sterk kjernemuskulatur viktig for å få en oppreist og fin kroppsposisjon når vi løper.

– Per

Advertisements

5 thoughts on “Grunntrening Oktober

  1. Bra orientering om viktigheten av styrke i «the core». Men burde dere ikke legge inn et felt hvor det står hvem som har skrevet artikkelen? Lurer på hvem dette er, men regner med det er Thomas=)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s