6 stegs popups

I dag satte jeg pers fra 6 stegs popup. Popup er når vi hopper med stiv stav fra kort tilløp, og prøver å ha et så høyt grep som mulig. For å kunne gripe høyt må man akselerere fort  så man kommer opp i fart, og ha en god sats oppover. Mens inversjonen rundt og opp på staven ikke betyr så mye for hvor høyt man får til å gripe. Som test kan man bruke grepsøyden for å se hvor effektiv satsen og akselerasjonen inn mot satsen er. Treneren til Sergej Bubka som har verdensrekorden i stav, Vitaly Petrov har satt opp en oversikt han mener viser sammenhengen mellom hurtighet, grepshøyde i popups, og hvor høyt man bør hoppe fra fult tilløp. http://www.polevaultpower.com/petrovcharts.php

Grepshøyden min i dag var 3,85m. Jeg bestemte meg for å pushe den litt ekstra i dag, så  tilslutt holdt jeg da 15cm høyere enn jeg gjør til vanlig. Jeg tror jeg også kunne holdt litt høyere uten at jeg hadde falt tilbake istedet for å lande på matten.

Trener Geir gjorde tidligere i vinter en liten analyse av popupene vi gjorde på en trening, og la ut en video så kan dere se hvordan vi gjør det.

Legg igjen en kommentar

